دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 5925
تعداد نوشته ها : 5
تعداد نظرات : 0
Rss
طراح قالب
تحلیل و بررسی روند بلند مدت gbp/usd و احتمال کاهش تا زیر سطح 1.7

عدم توانایی پوند استرلینگ در حدف سطح روانی 2.0 یکی از مهم ترین دلایل آغاز روند نزولی برای استرلینگ به شمار می رود.
با آغاز روند اصلاحی در نوسانات ارز رقیب "دلار" و انتشار آمارهای خوب اقتصادی از منطقه ایالات متحده و همچنین حرکات اصلاحی این ارز براساس روندهای اصلاحی برگشتی و ادامه آن از یک طرف؛ و نیز شروع بحران های اقتصادی در منطقه بریتانیا از طرف دیگر شرایط را برای جفت ارز gbp/usd به بدترین شرایط ممکن رسانیده است.
این در حالی می باشد که با مقایسه روند نزولی gbp/usd و جفت ارز کراس آن eur/usd (هر دو آن داری روندی همسو بدلیل قرار گرفتن دلار بعنوان طرف دوم "بعنوان ارز پیرو") می توان به شدت روند نزولی بصورت مضاعف بروی جفت ارز gbp/usd پی برد.
تقریبا می توان جریانات اقتصادی پیش آمده حدوده 9 ماه پیش در ایالات متحده را بطور نسبی برای شرایط کنونی اقتصاد بریتانیا نیز در نظر گرفت. مشکلاتی که از بخش مسکن آغاز شد و با کاهش رشد اقتصادی؛ افزایش آمار نرخ بیکاری و به تبع آن افزایش تورم به عنوان کنش های اقتصادی که با واکنش خزانه داری فدرال در جهت کاهش نرخ بهره بعنوان یکی از ابزارهای کنترلی روند به وجود آمده؛ همراه بود.
با توجه به شباهت های زیادی که در خصوص شرایط ایجاد شده در اقتصاد بریتانیا وجود دارد؛ نکته ای که به ذهن تحلیل گران اقتصادی خطور می کند. اتخاذ سیاستهای مشابه توسط دولت و بانک مرکزی بریتانیا به مثابه شریک و رقیب تجاری خود ایالات متحده خواهد بود. اتخاد سیاست های انبساطی که منجر به افزایش عرضه پول در پی کاهش متوالی نرخ بهره می باشد. این موضوع باعث افزایش سرمایه گذاری می گردد که نتیجه نهایی آن افزایش در میزان تولید ناخالص داخلی و به تبع آن بهبود شرایط پیش آمده خواهد بود. روند کاهشی نرخ بهره توسط بانک مرکزی تا کجا ادامه خواهد داشت. دیدگاه تحلیلگران و اقتصاددان ها در خصوص سیاست ها ی بانک مرکزی بریتانیا در خصوص تعیین نرخ بهره؛ روندی کاهشی خواهد بود و حتی احتمال کاهش آن به میزان 50 تا 75 واحد تا پایان سال میلادی جاری نیز زیاد دور از ذهن نمی باشد.
یکی از شاخص های واضح وضعیت اقتصادی بریتانیا سقوط بازار مسکن در این کشور است ؛ قیمت مسکن در بریتانیا با سریعترین نرخ در 18 سال اخیر در حال سقوط بوده است و نگرانی از بابت ایجاد موج گسترده باز پس گیری خانه ها توسط بانک هایی که وام خرید آنها را تامین کرده اند، افزایش یافته است.
همچنین آمار و ارقام هیچ گونه رشد اقتصادی در سه ماه دوم سال میلادی را نشان نمی دهند و شرکتهای ساختمانی و فروشگاه ها، نگران از بدتر شدن وضعیت اقتصادی در هفته های اخیر هزاران نفر را اخراج کرده اند.
تمامی این تحلیل ها این موضوع را یادآوری می کند که این سیاست ها نشانه هایی از رکود اقتصادی می باشد. که می تواند بانک مرکزی بریتانیا را مجبور به کاهش مدوام نرخ بهره کند.
از دیدگاه دیگر می توان کاهش نرخ بهره را بخاطر افزایش نقدینگی در بازار دانست که می تواند محرکی برای ورود سرمایه ها به بخش صنعت باشد. از طرف دیگر با کاهش نرخ بهره و به تبع آن عدم علاقه مردم به سپرده گذاری در بانک؛ میزان نقدینگی در میان عموم مردم را افزایش می یابد و این امر باعث افزایش تقاضا برای کالا و خدمات می گردد حال چه این کالا _ خدمات؛ کالاهای سرمایه ای باید یا مصرفی و یا کالاهای لوکس. با این اتفاق تقاضا برای این کالاها زیاد می شود و به تبع آن می توان انتظار افزایش تولید را داشت. البته این پروسه در بلند مدت می باشد؛
در اقتصاد به این سیاست ها؛ سیاست های انبساطی گفته می شود. یعنی افزایش نقدینگی در بازار که در نهایت به افزایش مصرف و تولید و در نهایت رونق اقتصادی منجر می گردد.

به هرحال می توان این گونه نتیجه گرفت که شروع بحران های اقتصادی در بریتانیا و آغاز آن از بخش مسکن و به تبع آن بخش وام های اعتباری؛ منجر به کاهش میزان مصرف خانوار و تاثیران منفی آن بر درآمد ملی میگردد؛ که نتیجه طبیعی آن کاهش تولید ملی خواهد بود.
به هر حال می توان به این مهم اعتراف نمود؛ که اقتصاد انگلستان درگیر با تورم اقتصادی یا با دید خوش بینانه تر عدم رشد در رقم تولید ناخالص داخلی است و براساس سیاست های اقتصادی مجبور به کاهش نرخ بهره می باشد و همانگونه که گفته شد احتمال کاهش نرخ بهره تا میزان 4.5 و حتی 4.25 درصد هم پیش بینی می شود.
نمودار زیر سیر نزولی کاهش نرخ بهره بریتانیا را نشان می دهد که پس از یک دوره روند صعودی و یک دوره کوتاه ثبات در یک سیر نزولی قرار گرفت.
می دانیم نرخ بهره بعنوان مهم ترین محرک در جهت ارزش گذاری یک ارز می باشد و این موضوع به ذهن ما می رسد که روند تضعیف پوند در کوتاه و میان مدت همچنان ادامه خواهد داشت.
در این میان شاید در پاره ای از اوقات بر اساس آمارهای اقتصادی خوب که معمولا به عنوان مسکن های مقطعی عمل می نماید شاهد تقویت پوند باشیم ولی باید توجه داشت روند این ارز همچنان نزولی خواهد بود.

از نظرتکنیکالی پیش بینی ها در خصوص gbp/usd ادامه روند نزولی در میان مدت و همچنین کوتاه مدت می باشد؛ که احتمال می دهیم این روند نزولی تا سطح 1.7500 و سپس تا سطح 1.7280 نیز گسترش خواهد یافت؛ همچنین می توان با احتمال پایان روند صعودی دلار و کاسته شدن از حجم پوزیشن های خرید بروی این ارز شاهد ایجاد روند اصلاحی بروی این جفت ارز باشیم. این روند اصلاحی می تواند تا سطح 1.8796 نیز ادامه داشته باشد.
اما آنچه در خصوص روند میان مدت این جفت ارز می توان پیش بینی نمود؛ ادامه روند نزولی بروی این جفت ارز و احتمال گسترش آن ابتدا تا سطح 1.7500 سپس 1.7000 و همچنین احتمال رسیدن به سطح روانی 1.5 نیز می رود.

دسته ها :
يکشنبه هفتم 7 1387
X